Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog
مشاور برای کسب و کار ایران

مشاور برای کسب و کار ایران

رشد اعجاب برانگیز صنعت مشاوره و مربی گری

Posted on February 24 2017 by Jaffar Moradi

    

\هر قهرمان جهانی یک مربی داشته است. به همین علت است که این صنعت به سرعت روبه رشد است و به همین دلیل است که کسب وکار شما هم قابلیت آن را دارد که به یک قهرمان مبدل گردد. وقتی به ایراد سخنرانی می پردازم و مطالب و تجربیات خود را برای حاضرین بیان می کنم، آنان نکات را با دقت یادداشت می کنند، سرشان را به علامت تأئید سخنان من تکان می دهند و در پایان از شدت هیجان سرپا می ایستند و برایم بشدت دست می زنند. اما در عمق وجودم بر این باور هستم که تنها 5% آنها آنچه را آموخته اند به کار خواهند بست.....

اینان افراد مستعد و با انگیزه ای هستند، اما بیشترشان بقدری پرمشغله و سرگرم امور روزمره هستند که فرصتی برای بکارگیری این آموخته ها و تغییر دادن برخی "بایدها" ندارند. آنها همه عوامل برای دسترسی به موفقیت را، یکجا دارند مگر یک چیز و آن هم "پیگیری" است. همین فقدان اراده برای پیگیری است که به انفجار صنعت مشاوره و مربی گری انجامیده است. استفاده از واژه "انفجار" در واقع نوعی دست کم گرفتن واقعیت است. مجله فورچون با این مطلب موافقت دارد که : " مربی یا مشاور اجرائی، داغترین موضوع روز در مدیریت است". مجله نیوزویک با اعلام این مطلب در مورد مشاور اجرائی که : "آنها نیمی درمانگر و نیمی مشاور هستند و مطمئناً راه موفقیت در کسب و کار را می دانند" زنگها را به صدا در آورد. مجله هاروارد بیزنس ریویو نیز نوشت: "هدف مربی گری و مشاوره اجرائی همان هدف مدیریت خوب است یعنی بیشترین بهره وری از منابع ارزشمند سازمانی". و نیویورک تایمز هم با بحث در این مورد می گوید : "بسیاری از شرکتها، مشاوره اجرائی را یک پیش نیاز می دانند ..... با درک این مطلب که هرانسانی هنگام دیدن، محدوده ای به نام نقطه کور دارد، لذا استفاده از یک ناظر مستقل و خارج از سازمان می تواند مفید باشد". هفته نامه Industry Week به وضوح اعلام می دارد: "به نظر می رسد که بدبین ترین افراد نیز به مزایای مشاوره در کسب و کارها، اعتراف دارند". مدیران اجرائی زن حتی نظر دقیق تری را ارائه می دهند: "مشاوره اجرائی و مربی گری یعنی حضور در محضر استاد، داشتن حمایت علمی و تشویقی و نگاهی جدید به موضوعات در زمانی که به این نوع نگاه احتیاج دارید".

واضح است که مشاوره کسب و کار در حال رشد و افزایش است. این صنعت روبه رشد است چون نتیجه می دهد. به این جملهD.A.Benton  نویسنده کتاب  "اسرار یک مشاور کسب و کار" توجه کنید: "اگر برندهای قدرتمندی مانند Tiger Woods یا Donald Trump  فقط یک حرف(یا بیشتر) برای گفتن داشته باشند، چرا شما نباید حرفی برای گفتن داشته باشید؟ ... امروزه در بازار رقابتی کسب و کار، داشتن یک مشاوره اجرائی یک کار لوکس نیست بلکه یک نیاز است".

مشاور اجرائی کسب و کار به شما کمک می کند تا اهداف بهتر و اثر بخش تری را محقق کنید و از شما برای رسیدن به آن اهداف با استفاده بهینه از منابع موجود، حمایت می کند. وی شما را تشویق می کند و به شما کمک می کند تا موانع و راههای برون رفت از بن بست های کاری را شناسائی کنید و مهمتر از آ ن با انگیزه و فعال باشید.

مشاور کسب و کار به شما کمک می کند تا بر مسائل متمرکز شوید و آنها را حل کنید. او ابزارهای تحقیق – محور از جمله تعیین استراتژیهای کسب و کار که مبتنی بر سالها تجربه کاری وی به صورت شخصی و یا نتیجه تعامل با دهها و صدها شرکت دیگر بوده است، را فراهم می آورد. هدف مشاور به دست آوردن نتایج دلخواه شما است که آنها را تک به تک با هم محقق کنید.

"پیگیری" مهمترین چیزی است که مشاور برایتان به ارمغان می آورد. موفقیت در بازاریابی به مفهوم این است که شما بخشی از یک فرآیند باشید و نه آنکه درگیر یک اتفاق شوید. به عنوان مثال آیا تا کنون در یک برنامه آموزشی حاضر بوده اید، یک برنامه یک روزه یا چیزی مثل یک سمینار در روزهای آخر هفته؟ یا یک کلاس ورزشی؟ مهم نیست که این کلاس چقدر مهم است اما واقعیت را نباید نادیده گرفت که یک شبه افراد به قهرمانهای ورزشی تبدیل نمی شوند. همانطور که قهرمان شدن در یک رشته ورزشی یک روند است، سرپا کردن یک کسب و کار سودآور نیز مسیری است که باید طی شود. مشاوره اجرائی همان فرآیند تربیتی و آموزشی است که برای توفیق در کسب و کار شما طراحی گردیده است.

طرح کلی یک برنامه مشاوره کسب و کار این است که به اقدام صحیح دست بزنید و آن را درست پیگیری کنید. اگر مشاور هیچ چیزی دیگری نباشد مگر یک حرفه ای در "بکارگیری"، آنگاه مهمترین وظیفه او ایجاد همین "ملکه" در رفتار شما خواهد بود.

وقتی کتابی می نویسم بخوبی می دانم که این کار دو قسمت مهم دارد: شروع کردن و تمام کردن. شما هم زمانی که کسب و کارتان را راه اندازی کردید با دو مطلب عمده روبرو بوده اید: راه انداختن آن و بهترین استفاده از منابعی که سرمایه گذاری کرده اید. مشاوره اجرائی برای کمک به شما درقسمت دوم است. اکنون اگر به این نیاز در کسب و کارتان اعتقاد پیدا کرده اید، بهتر است آن را امتحان کنید حتی اگر با چالش منابع مالی برای تأمین آن مواجه هستید. فراموش نکنید همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد کار مشاور برون رفت از همین بن بستها است.

مشاور برای کسب و کار ایران

مشاور برای کسب و کار ایران

Comment on this post